Algemene oogziekten

Onze ogen zijn een complex en belangrijk onderdeel van uw lichaam. U doet er dus goed aan om uw ogen maximaal comfort te bieden en een oogziekte meteen te laten onderzoeken.

Er zijn namelijk heel wat verschillende ziektes die het oog kunnen aantasten. Cataract, maculadegeneratie en glaucoom zijn maar enkele voorbeelden. Het zijn oogziektes waar we veel over horen, maar wat betekenen deze ziektes en wat kunt u eraan doen? Het team van Oogkliniek Mol heeft beschikt over state-of-the-art apparatuur om snel de juiste diagnose te kunnen stellen en de juiste behandeling ervan te bepalen en op te starten. Ontdek hoe we u helpen.

Cataract

Cataract is een leeftijdsgebonden vertroebeling van de ooglens, die zich ook kan voordoen bij jonge patiënten door bepaalde medicatie of na een oogtrauma. We kunnen de troebele lens vervangen door een heldere kunstlens.

We berekenen de sterkte van deze nieuwe implantlens door middel van gesofisticeerde apparatuur om zo een optimaal zicht zonder bril te krijgen. Dit is zowel voor ver, maar ook voor dichtbij mogelijk door implantatie van een multifocale implantlens.

Glaucoom

Glaucoom is een aandoening waarbij uw oogzenuw aangetast wordt. Door deze aantasting verliest u langzaamaan uw perifeer gezichtsveld, met ‘tunnelzicht’ in het eindstadium als gevolg. Het is een pijnloze aandoening en verloopt daarom zonder dat u het beseft, tot u in een vergevorderd stadium bent.

Dankzij onze moderne apparatuur kunnen we glaucoom vroegtijdig vaststellen en de juiste behandeling starten. De behandeling kan bestaan uit het opstarten van oogdruppels, het uitvoeren van een laserbehandeling of een glaucoomoperatie.

Maculadegeneratie

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie wordt ook ‘slijtage van het netvlies’ genoemd. Deze oogziekte treft enkel het centrale deel van uw netvlies. Hierdoor blijft uw perifere zicht bewaard, maar het beeld waarop u focust, wordt vervormd. Een veelvoorkomend gevolg hiervan is dat u niet meer kunt lezen of de gezichten van mensen niet meer kan herkennen.

Er zijn verschillende soorten van maculadegeneratie. We bekijken de vorm van maculadegeneratie waaraan u lijdt en bepalen op basis daarvan de juiste behandeling.

Ooginfecties

•   Uitwendige ooginfecties

•    Allergische ooginfecties

•    Inwendige ooginfecties, al dan niet i.k.v. bepaalde systemische aandoeningen

Refractieafwijkingen

• Aanpassen bril

• Aanpassen contactlenzen

Oogaandoeningen m.b.t. diabetes mellitus

Patiënten met gekende diabetes mellitus dienen op regelmatige basis het netvlies te laten nakijken. Diabetische retinopathie kan duidelijke visusdaling geven door bloedingen en vochtexsudaten ter hoogte van het netvlies, alsook door vorming van nieuwe bloedvaatjes die vocht lekken en een glasvochtbloeding kunnen geven.

Deze ‘nieuwvaatvorming’ en lekkages kunnen opgespoord worden met behulp van een OCT onderzoek en een Fluo-angiografisch onderzoek. Beide onderzoeken bieden wij aan in onze praktijk om zo de juiste behandeling te kunnen bepalen en uit te voeren.

Proliferatieve diabetische retinopathie kan behandeld worden met de ND-YAG LASER; diabetisch maculair oedeem vereist intravitreale injecties (injecties in het glasvocht) met een specifiek medicament, type anti-VEGF.

Vasculaire aandoeningen

Trombose van een bloedvat kan zowel veneus als arterieel plaatsvinden. Het is een frequente oorzaak van plotse visusdaling of visusverlies, al dan niet permanent. Diagnose en behandeling moeten snel gesteld en uitgevoerd kunnen worden teneinde de permanente schade te beperken. Gezien de onderliggende oorzaak van een trombose aan het oog meestal een cardio-vasculaire aandoening is, zal de behandeling altijd in samenspraak met een cardiovasculaire dienst verlopen.

Neuro-oftalmologische aandoeningen

In samenspraak met onze collega's van de dienst neurologie kunnen wij oogaandoeningen in het kader van neurologische pathologie snel diagnosticeren en behandelen.

Droge ogen

Vermoeide ogen, irritatie aan de ogen, ‘zandkorrelgevoel’, het zijn veel voorkomende klachten. In veel gevallen is dit te verklaren door droge ogen. Chronisch droge ogen (DRY EYES SYNDROOM, DES) kan verschillende oorzaken hebben. Toch in meer dan 80 % van de gevallen komt dit door het slecht functioneren van de meibomiuskliertjes. De meibomiuskliertjes zorgen voor een stabiele buitenste laag van onze tranenfilm die de verdamping van onze tranen voorkomt. Lees meer